понеділок, 17 лютого 2014 р.

Що таке самовиховання і з чим його їдять?


Дорогий друже! Сьогодні ми поговоримо з тобою про самовиховання!  Що це таке? Як Ти вже бачиш, саме слово утворене із двох слів «сам» і «виховання». Отож, мабуть те воно й означає:сам себе виховую.
Я сподіваюсь,ти хочеш бути кращим, хочеш змінити у собі якісь риси, виховати нові гарні риси. А всі зміни потребують праці над собою. Це і є самовиховання. У індійців є давня притча, в якій звертаються до людини: «Що ти дивишся на інших, що вони роблять і чого не роблять? Подивися краще на себе, що ти робиш і чого не робиш? » Ти вже не дитина, але ще не дорослий. Ти - підліток, тинейджер, як тепер модно говорити. Звісно, це складний вік. Про це ми вже з тобою говорили. Але хто сказав, що дорослішати легко?
Я впевнена, що ти, як і кожний твій ровесник, претендуєш на те, щоб тебе визнавали дорослим. Але водночас ти не зі всім ще обізнаний, не завжди знаєш, як себе повести в тій чи іншій ситуації, тому й демонструєш іноді свою зовнішню незалежність, часом навіть нахабство, розв’язність. Це буває і вдома, і у школі. У тобі борються протиріччя. Ти хочеш бути стриманим (а я в це вірю), а не виходить (знову цілий урок розмовляв хто-зна про що), ти хочеш бути впевненим, а не підняв руку на уроці (а раптом я не правильно відповім, засміють), хоча готувався до уроку, сьогодні знову нагрубив мамі на її прохання сісти нарешті за уроки (а в душі ж ти переживаєш, а сміливості вибачитись не вистачило)… Такий список твоїх незрозумілих вчинків можна продовжувати.
Якщо все, що тут написано ти приміряв до себе і сказав собі «Це – про мене.  І я хочу змінитись», то настав той час , щоб зайнятись самовихованням.
А самовиховання – це планомірна, безперервна робота над собою. Чи готовий ти до такої роботи? Якщо так, то вперед!
 В першу чергу ти повинен знати, що для подолання життєвих труднощів потрібний сильний характер, воля. Розкрию тобі педагогічний секрет- деякі прийоми самовиховання, а саме самопереконання, самонавіювання, самопідбадьорювання, самозаохочення, самопримус, самоаналіз.
Конкретніше про деякі з цих прийомів.
Самопереконання. Спробуй сам себе переконати, що ти поступив у тій чи іншій ситуації правильно ( чи неправильно), знайди підтвердження  цього.
Перш ніж приступити до самовиховання, ти повинен поставити перед собою завдання і цілі.
Самонавіювання. Для прикладу, ти розмовляєш на уроках мало чи не весь урок, без упин , в більшості про те, що абсолютно не стосується навчального матеріалу. Спробуй подумки повторювати «Я ненавиджу свою безперервну балакучість. Я повинен і можу її позбутись».
Самопримус. Дуже допомагає у боротьбі із лінощами, неорганізованістю, небажанням вчитися чи працювати. А особливо він ефективний, коли ти примусиш себе зробити те. що найбільше не любиш робити зазвичай.
Самоаналіз. Ти аналізуєш свої вчинки, оцінюєш їх.
А як же на практиці?
- Спробуй щодня складати план на наступний день (для цього заведи товстенький гарний зошит), а в кінці дня ввечері відмічати, що із запланованого тобою зроблено, а що стало «хвостом». Оцінюй кожний свій  прожитий день, ті справи, які ти зробив. Аналізуй свої дії, вчинки недоліки за день.
- Склади власні правила твоєї поведінки ( вони будуть доповненням до загальноприйнятих правил). Намагайся їх дотримуватись.
- Сплануй роботу над собою на місяць, семестр або рік. Все залежить від того, як іриси особистості ти хочеш сформувати в собі а яких позбутися. Це будуть твої самозобов’язання (для прикладу, виховати в собі наполегливість,
робити ранкову зарядку, позбутися сварливості, досягти вищого розряду у спорті,  тощо).
І ще одне, дуже важливе. Пам’ятай, що з тобою завжди поруч найближчі люди – батьки, бабуся, дідусь. Якщо тобі важко справитись із цим завданням, звернись до них по допомогу. Разом з ними сплануй роботу по самовихованню, ділись із ними своїми невдачами, радощами  і маленькими перемогами. Повір, що твої радощі, перемоги чи невдачі – тої хні радощі, невдачі і  перемоги.
 А на завершення наведу слова великого Вчителя В. О. Сухомлинського про самовиховання.

«Самовиховання потребує дуже великого, могутнього стимулу – почуття власної гідності, поваги до самого себе, бажання стати сьогодні кращим, ніж учора. Самовиховання можливе тільки за умови, коли душа людини дуже чутлива до найтонших, суто людських засобів впливу – доброго слова, поради, ласкавого чи докірливого погляду. Не може бути мови про самовиховання, якщо людина звикла до грубості й реагує тільки на «сильне» слово, окрик, примус. За самою суттю своєю самовиховання передбачає віру людини в людину, звертання до честі і гідності людини».
 Успіхів тобі.
Твоя Г. М. Дудар

Немає коментарів:

Дописати коментар