пʼятницю, 1 листопада 2013 р.

Унікальна книга і розминка для розуму

Серед моїх численних колекцій є одна, котра має безпосереднє відношення до математики. до викладання математики. Це - книгозбірня старих підручників, збірників задач. Сьогодні я хочу познайомити своїх читачів із унікальною книгою, яка потрапила  у мою колекцію давно і дуже банальним способом - я знайшла її у макулатурі. Цей раритет (чи антикваріат - їй набагато більше ніж 50 років) -
"Задачи и софизмы для любителей математики (в пределах курса средних учебных заведений)".
  Книга видана у Москві в Університетській типографії на Страстному бульварі у 1903 році.



 На наступній сторінці є напис : "Дозволено цензурою. Москва, 8 февраля 1903 г."

Збірник справді унікальний. У ньому зібрано 190 найрізноманітніших задач та софізмів ( як мало уваги ми надаємо цьому виду задач. А якщо бути точними, то, гадаю, про них майже не згадуємо. Хіба що на разових позакласних заходах у рамках тижнів математики) для любителів математики. як пишуть упорядники. До 178 з них подано відповіді, або ж вказівки-підказки. До досить складних задач вміщено розв'язання. При складанні збірника автори користувались різноманітними зарубіжними . російськими книгами. Ось фото частини переліку:
 Я дозволила собі перекласти передмову до видання, адже написана вона російською.
Адресована передмова вчителям, учням та й батькам, звісно. 
"Укладачам пропонованого збірника задач постійно доводилось в їхній педагогічній практиці помічати той особливий інтерес, з яким учні середніх учбових закладів ставляться  до різного роду математичних задач і запитань, які відрізняються від задач, котрі заповнюютьз зазвичай уроки математики. Цей інтерес зі сторони учнів обумовлюється або несподіваною простотою чи витонченістю її розв'язання, чи  непередбачуваним результатом або ж, нарешті складністю розв'язання. Такого роду задачі, відомі на мові учнів під назвою цікавих задач,безумовно сприяють розвитку в учнів інтересу до математики, дають широкий простір для самодіяльності і розвивають логічну сторону мислення.
 У закордонній навчально-методичній літературі немало видань, які представляють собою більш-менш повне зібрання такого роду цікавих задач.
Пропонований збірник є першою у Росії спробою зібрати в одну книжку розкидані у великій кількості різних задачників, підручників і журналів задачі цікаві або ж непрості. Для серйозних любителів математики чи спеціалістів ця книжка не повинна дати багато свіжого, вперше викладеного у друку матеріалу, оскільки праця укладачів була переважно компілятивною і редакційною; тому  пропонована збірка задач призначена, по-перше, для  тих учнів середніх навчальних закладів, котрі цілком встигають і цікавляться математикою, для тих учнів, які , оволодівши пройденим у класі, могли б заповнити своє дозвілля математичними розвагами або розв'язанням деяких цікавих задач. З другого боку книга призначена як довідник на допомогу викладачу для того, щоб оживити урок цікавою задачею."
Усі задачі збірника розділені на чотири розділи . У першому-арифметичні, загадки, жарти, цілком доступні для учнів молодшого віку.
У другому розділі зібрані задачі на різні теми елементарної математики (окрім арифметики). Задачі третього розділу можуть зацікавити учнів, котрих захопдлює не лише замисел задачі, але  й котрі отримують задоволення у особливостях розв'язання, якаеполягає у штучності або деякій складності.
У четвертому розділі зібрані задачі , так би мовити, історичні, які зустрічаються у творах Магніцького, Войтаховського. Вони цікаві своєю архаїчністю. Задачі цього розділу передруковані із збереженням орфограм джерела ( 1703, 1820, 1886 роки видань).
П'ятий розділ - софізми,серед яких -  і  геометричні.





А наостанок ( і для розминки)  пропоную розв'язати кілька задач із збірника, які під силу і учням 6-7 класів:

№100
Знайти ціле число, котре у 7 раз більше за цифру його одиниць.

№105
Знайти трицифрове число, знаючи, що воно ділиться націло на 5, а частка складається із двох останніх цифр цього числа.

№116
Знайти таких два числа, з яких кожне дорівнює квадрату другого.

№46.
Кілька людей обмінюються своїми фотографіями. Із приготовлених 40 дюжин 100 фотокарточок виявились зайвими. Скільки всього було людей?

І ще одна задача - геометрична для восьмикласників

 №138
Дані на площині точки з'єднані між собою як на малюнку.  Визначити суму кутів з вершинами у даних точках.



 Бажаю успіхів! А далі буде!
 Відповіді надсилайте до 10 листопада
  у коментарі або на електронну пошту 
Galdudar@gmail. com
















Немає коментарів:

Дописати коментар